Ruim een jaar geleden lanceerde zoekmachinespecialist Google een eigen sociaal
netwerk. Met Google+ wil het technologieconcern ook sociale signalen van
gebruikers verzamelen zodat het nog gerichter advertenties kan verkopen.
Aanvankelijk konden gebruikers met een zakelijke Google-account zich niet
aanmelden voor het sociale netwerk. Pas vanaf eind oktober 2011 was
dat mogelijk, vijf maanden na de lancering.
Enterprise social networks
Inmiddels ziet Google de waarde van een sociaal netwerk voor bedrijven en
integreert de functionaliteiten van Google+ in Google Apps, het online
pakket met kantoorbenodigdheden, schrijft
zakenkrant The Financial Times.
De zoekgigant speelt daarmee in op de sterke opmars van zogenoemde enterprise
social networks (ESN’s). Steeds meer bedrijven gebruiken diensten als
Yammer, Salesforce Chatter en Jive voor interne communicatie. Yammer heeft
inmiddels vijf miljoen geregistreerde gebruikers en werd
in juni overgenomen door Microsoft voor 1,2 miljard dollar.
De populariteit van bedrijfsnetwerken maakt deel uit van een bredere trend,
waarin producten uit de consumentenmarkt bedrijven weten binnen te dringen.
Producten als de iPad en iPhone veranderen de manier waarop technologie
binnen bedrijven wordt gebruikt.
Hangouts
Google+ heeft een aantal unieke functionaliteiten zoals Hangouts, live
videogesprekken met meerdere personen. Voor de tientallen miljoenen
gebruikers van Google Apps is het nu mogelijk om een Hangout te beginnen
vanuit Gmail of Google Calendar. Ook kunnen zakelijke klanten berichten
plaatsen die alleen zichtbaar zijn voor collega's, zodat Google+ als intern
sociaal netwerk functioneert.
"Dit is de eerste grote stap die we nemen om Google+ geschikt te maken
voor bedrijven", zegt
Clay Bavor van Google Apps tegen de zakenkrant.
Zakelijk offensief Google
Het zakelijke offensief is één van de recente stappen van Google om het eigen
sociale netwerk te promoten. In de VS sloot Google een deal met de NFL, de
grootste competitie voor American Football. Fans die meedoen aan Fantasy
Football, een virtuele competitie waarin je een eigen team kunt managen,
kunnen met andere Fantasy-fans videochatten via Hangouts. Bijna 20 miljoen
spelers doen jaarlijks mee aan het spel.
In Nederland beantwoorden de lijsttrekkers van politieke partijen vragen van
kiezers via Google Hangouts. Dat gebeurt in samenwerking met
nieuwsorganisaties als RTL Nieuws, NRC Handelsblad en De Volkskrant. Ook
andere prominenten zoals opiniepeiler Maurice de Hond en Z24's Mathijs
Bouman houden Hangouts in de aanloop naar de verkiezingen.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl